Wednesday 11 June 2008

Learning Dutch

Perfectum
"We zijn gisteren op een feest geweest."
suj+aux+resto+particípio.
"Gisteravond hebft Saskia haar moeder opgebeld".
tempo+aux+suj+obj ind+particípio
"Heb je zaterdag de krant gelezen?"
aux+suj+obj+part
"Wat heb je zaterdagavond gedaan?"
"Hoeveel heeft dit cursus boek gekost?"
"Waarom ben je zo laat naar huis gegaan?"

Indirect Zijn
"Ik ga vanavond naar de film."
Karel zegt dat hij vanavond naar de film gaat.
dat é obrigatório;
verbo sempre no final.
"Ik moet vanavond weg."
Theo zegt dat hij vanavond weg moet.
o modal verb vem no final.

Omdat
"Omdat zij ziek is, bel ik mijn moeder."
" Ze moet snel reserveren, omdat reizen naar Africa popular zijn."
Als
"Als ik ziek ben, ga ik naar de huisarts."
Want
"Hij is te laat, want hij woont in Almere."
Om.....+te infinitivo
"Ik ga zaterdag naar een cafe om een pilsje te drinken."
"Wij gaan naar de markt om te fruit te kopen."

No comments: